Inverkan av EU:s utsläppsförordningar på utbytesmotorverksamhet.
2024-11-28
Den första utsläppsförordningen trädde i kraft genom EU-direktiv 97/68/EG och nivå I i detta direktiv trädde i kraft 1999. I detta sammanhang avses nivå 0 tiden innan utsläppsrestriktioner trädde i kraft.
I effektklassen 130kW – 560kW får vi inte leverera EU nivå 1 eller lägre utbytesmotorer utan pantretur efter den 31 december 2021.
I effektklassen 75kW – 130kW får vi inte leverera EU nivå 1 eller lägre utbytesmotorer utan pantretur efter den 31 december 2022.
I effektklassen 37kW – 75kW får vi inte leverera EU nivå 1 eller lägre utbytesmotorer utan pantretur efter den 31 december 2023.
Eftersom nivå 1-motorer inte kan levereras inom EU, upphör deras tillgänglighet som ersättningsmotorer enligt schemana ovan. Din motor kan dock fortfarande fabriksrenoveras. Det vill säga i praktiken levereras den gamla motorn först till fabriken, varefter den renoveras till en fabriksreparerad motor som leveransomfattning motsvarar nytillverkad motor med garanti och prestanda.
Verifiering av emissionsklassen från märkskylten:
- Motorer med EU-godkännandenummer (markerade i typskyltexemplet med en grön cirkel) och KOD i CE-fältet kräver inga ytterligare åtgärder, eftersom de uppfyller EU Steg II-standarden.
- Motorer som inte har EU-typgodkännandenummer på märkskylten, men har ”CODE” efter ”MODEL” (markerade med en röd cirkel i typskyltexemplet), ska kontrolleras. Med hjälp av dessa två fält: ”Motortyp” och ”Motorkod” är det möjligt att bestämma emissionsklassen för varje DEUTZ-motor.
- Motorer utan EU-typgodkännandenummer i fältet ”CODE” tillhör motorer med 0 avgasnivå.
- Eftersom tillverkningen av ersättningsmotorer är baserad på utsläppsnivån, måste varje begäran om en ersättningsmotor innehålla DEUTZ-motorns serienummer ”SER NO” eller ”MOT NR”, motormodellbeteckningen ”MODEL” och motortypkoden ”CODE”. Alternativt kommer ett foto av namnskylten också att fungera.
Fördelar med fabriksrenovering:
- Renoverade Tier 1 och lägre emissionsklass motorer omfattas av samma garanti som Xchange utbytesmotorer.
- Tillverkningsmetoderna och testprocessen på testbänken liknar Xchange-utbytesmotorn.
- När den gamla motorn anländer till utbytesmotorfabriken i Ulm ställs den omedelbart i en egen linje för en snabbare leveranstid.
Mer användbar information om EU-nivå 1 eller lägre DEUTZ-motorer:
- Från och med 01.2019 måste leveranslandet för motorn anges i alla erbjudanden och beställningar.
- Det måste säkerställas att en motor av EU-nivå 1 eller lägre levereras till DEUTZ med typskylt.
- Alternativet ”leverans utan returmotor” som erbjuds för Xchange-motorer kan inte användas för EU-utsläppsnivå 1 eller lägre -motorer.
- Eu utsläppsnivå 1 eller lägre -motorer kan inte beställas i lager.
Kontakt
Har du frågor eller vill du beställa reservdelar? Tveka inte att kontakta oss idag!
Kontakta oss